Apr 2019

M D W D V Z Z
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
 

Ruelles - Achterstraten - Back Alleys

 

Ruelle verwijst naar een achterstraatje, een pad dat loopt achter de huizen, onzichtbaar vanaf de openbare weg. Het concept ’achterstraatje/backally’ kwam overwaaien uit Engeland, eind 19de eeuw. De functie van een achterstraatje was voornamelijk utilitair, het diende voor het leveren van kolen, ijs, en brandstof. Met de komst van de ijskast en de centrale verwarming verdween het achterstraatje niet. Het veranderde hooguit lichtjes van functie. Het werd een onmoetingsplek voor buren, een plaats om je te verstoppen, een plaats voor het uitwisselen van hoogstnoodzakelijke huishoudelijke goederen. Nu worden de eitjes, suiker, bloem die je mist voor het bakken van een cake nog steeds doorgegeven in het achterstraatje. In het Brusselse zijn er nog een 40-tal achterstraatjes. Ze worden gang of impasse genoemd. Als we verder teruggaan in de tijd (17de eeuws Frankrijk) zien we dat een ’ruelle’ of achterstraatje de naam is van een ontmoetingsplek voor vrouwen. In de ’ruelle’ (meestal een slaapkamerruimte tussen het bed en de muur hielden vrouwen van standing recepties tijdens dewelke niet enkel roddels, maar ook kennis werd uitgewisseld. ’La ruelle’ werd een sociaal evenement waar literatuur, kunst en wetenschappelijke kennis werd besproken en bediscussieerd. De geborgenheid van de slaapkamer transformeerde in een publieke sfeer, die de vrouwen onttrok aan hun >> huiselijke rol. (It was womens public spheres, which took her away from her private domestic role.)

Het concept van ’La Ruelle’, als ontmoetings-en uitwisselingsplek willen we in De Pianofabriek ten volle exploiteren. We willen een cross-over maken tussen de 19de eeuwse backally die tot op vandaag dienst doet en de 17de eeuwse Franse boudoir. Een kruising met de nadruk op het informele karakter met betrekking tot het uitwisselen en de creatie van kennis en goederen. We positioneren ons in een achterstraatje, op het interessante kruispunt tussen het publieke en het private. De exporuimte van de Pianofabriek wordt de backally van het gemeenschapscentrum. Ze is op zich al een soort impasse, de ruimte stopt aan de straatkant. Tegelijkertijd willen we ons in de traditie van de ruelle/salon/boudoir scharen, als een centrum van kritische reflectie waar kunst, wetenschap en politiek elkaar ontmoeten vaak vormgegeven door vrouwen. Zoals in een achterstraatje nemen we het dagdagelijkse als uitganspunt voor kenniscreatie. Kennis die het wetenschappelijke ruimschoots overschrijdt. Het huishouden als broedplaats voor een poëtische lezing van de wereld. Het dagdagelijkse als plaats waar kennis ontstaat, kennis die niet gebonden is aan wetenschappelijke wetten, maar die overschrijdt.

Ruelles is een samenwerking tussen Wendy Van Wynsberghe, Natacha Roussel, Marthe Van Dessel en Gosie Vervloessem.