aug 2017

M D W D V Z Z
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
 

Sectorbevraging en analyse


Een cooperatieve voor de culturele sector : sectorbevraging en analyse

 

Het Kenniscentrum Podiumtechnieken RITS en de Pianofabriek voerden begin 2013 een eerste grondige bevraging rond de tewerkstelling van freelance technici uit de cultuur- en eventsector uit. Voorzichtige schattingen doen vermoeden dat deze sector in Vlaanderen en Brussel een 5000-tal mensen, weliswaar vaak deeltijds, tewerkstelt. Ruim 300 technici en 100 opdrachtgevers namen deel aan de bevraging.
 
In de bevraging werd gepolst naar arbeidsomstandigheden, verloning, veiligheid en bijscholing van freelance technici. Daarbij kwamen een aantal opmerkelijke resultaten uit de bus. In tegenstelling tot de globale arbeidsmarkt in België, daalt de activiteitsgraad bij podiumtechnici vanaf 40 jaar. Een werkdag staat gemiddeld voor 10 tot 12 uur. In 20% van de opdrachten staat er zelfs geen limiet op het aantal uren. De dagprijzen variëren tussen 200 en 250, maar dumpingprijzen die ver onder dit gemiddelde liggen zijn geen uitzondering meer. Deze prijzen zijn in vergelijking met 15 jaar geleden zo goed als niet gestegen. Toch lijken de meeste freelancers hiermee tevreden. Er is een grote nood aan bijscholing in de sector, vooral op vlak van ITC-netwerken. Veiligheid scoort op de prioriteitenindex verbazingwekkend laag, en is voor de meeste bevraagden geen bepalende factor bij prijszetting en het al dan niet aanvaarden van een opdracht.
 
Het beeld dat we van de freelance technicus in de cultuur- en eventsector krijgen is de jonge, goed opgeleide technicus die flexibel, betrouwbaar en aangenaam om mee te werken is. Hij zoekt werk binnen een eigen netwerk, houdt van zijn autonomie, werkt lange dagen en is relatief tevreden met zijn vergoeding.
 

De volledige resultaten van de bevraging vind u hier .